Welkom

Verwijzingen naar de oudheid zijn in de moderne Nederlandse literatuur volop te vinden: van de homerische vergelijkingen in Gorters Mei tot de Tiberiusreceptie van Sana Valiulina en Willemijn van Dijk, en van M. Vasalis’ onverwacht epische Boom in het Vondelpark tot de ‘lessen in decadentie’ van Ilja Leonard Pfeijffer – deze website probeert een pad te banen in de doorwerking van de klassieken in de Nederlandse letterkunde vanaf de Tachtigers. Onder leiding van prof. dr. Antje Wessels, hoogleraar Latijnse taal en cultuur aan de Universiteit Leiden, werkt een aantal studenten en vrijwilligers aan het vullen van deze databank. Het project is gebaseerd op de Duitstalige databank die vanaf 1992 werd aangelegd door de leden van het Berlijnse Archiv für Antikerezeption en op de reeks Klassieke motieven in de Nederlandse letterkunde, die sinds 1978 onder leiding van Rudi van der Paardt wordt bijgehouden in het tijdschrift Hermeneus. Waar de Duitstalige databank de zogenaamde Stunde Null van 1945 als beginpunt neemt, is de ‘moderne Nederlandse literatuur’ iets breder opgevat: zoals gebruikelijk in de Neerlandistiek is de grens gelegd bij de Tachtigers, de generatie van Jacques Perk en Willem Kloos. Op een systematische manier trachten de medewerkers van het project oudheidreceptie in de Nederlandse literatuur in kaart te brengen. We zijn begonnen bij de poëzie; momenteel kunnen enkele datasets van de dichters Bertus Aafjes, J.H. Leopold en Maria Vasalis worden geraadpleegd. Wij hopen de databank in de nabije toekomst uiteraard flink te kunnen uitbreiden.

Wer ist eigentlich dieser Achill, fragte die Schildkröte und fraß weiter an ihrem Salatblatt
Arnfrid Astel
Philologische Interessen konnten nicht bedient werden.
Bertolt Brecht
Feuergefährlich ist viel. Aber nicht alles, was feuert, ist Schicksal, Unabwendbares.
Max Frisch
Ich ziehe mich zurück in das Federkleid schwebender aufsteigender Sätze
Günter Kunert
Die Moderne [kann] sich nur richtig verstehen, wenn sie sich aus der Antike versteht.
Michael Theunissen
Zuviel Abendland, Verdächtig.
Günter Eich